Asiointipiste

Pelkosenniemen asiointipiste ja asiakaspäätteet ovat jälleen käytössä!

Kela

Suosittelemme asiakkaille asiointia verkossa ja puhelimessa. Puhelinpalveluun voi varata ajan. Jos verkkoasiointi ei ole mahdollista, hakemukset ja liitteet voi lähettää Kelaan postitse osoitteeseen:

Kela, PL 10, 00056 Kela.

Korvaushakemuksia voi jättää myös kunnanviraston ulko-oven luona olevaan lukolliseen Asiointipisteen postilaatikkoon, skannaamme hakemukset Kelaan.

TE-toimisto

Asiointeja koskevissa asioissa voit olla yhteydessä puhelimitse omaan TE-toimistoosi tai valtakunnalliseen puhelinpalveluun.

Verohallinto

Asioi ensisijaisesti OmaVerossa. Voit hoitaa suurimman osan veroasioistasi siellä. Neuvontaa myös puhelinpalvelussa. Yleisiin kysymyksiin vastataan myös sosiaalisessa mediassa (FacebookInstagramTwitter).  Verotoimistolla asioidaan vain, jos se on aivan välttämättöntä. Jos asiasi vaatii verotoimistossa käymistä, noudata Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen hygieniasuositusta.

Palvelusihteerin puhelinnumero on 040 507 6286
Asiointipisteessä asukkaat voivat hoitaa asiansa Kelan, Verohallinnon, TE-palveluiden ja kunnan kanssa. Asiointipisteestä saa lomakkeita ja siihen voi jättää asiakirjoja ja niiden liitteitä toimitettavaksi em. viranomaisille.


Asiointipisteen etäpalvelut

Käytössä myös Asiointipisteen etäpalvelu, jonka suojatun videoyhteyden välityksellä saa em. tahojen asiantuntijapalveluita. Etäpalveluun on käytettävissä oma huoneensa, jossa asiansa voi toimittaa yksityisyyttään loukkaamatta.

Asiointia varten mukaan tulee ottaa henkilöllisyystodistus ja verkkoasiointitunnukset (pankkitunnukset), joilla pääsee kirjautumaan viranomaisten sähköisiin palveluihin.


 
  • Hakemusten vastaanotto
  • Opastusta verkkopalveluissa
  • Etäpalvelut
  • Kelan esitteet ja lomakkeet

Henkilökohtaista palvelua saat Kelan Sodankylän ja Kemijärven toimistoissa.

Asiakirjat Kelaan voi toimittaa myös omakustanteisesti.
Osoite: Kela, PL 10, 90056 KELA


  • Verkkopalveluiden yleisesittely
  • Yhteydenottopyyntö TE-toimiston Oma asiointi –palveluun

  • Asiointi asiakaspäätteellä (tietokoneella) hakien tietoja Verohallinnon verkkosivuilta.
  • Todistusten tilaaminen vero.fi-sivuilta. Osa todistuksista tilataan puhelimitse ja osan voi tilata sähköisesti.
  • Ohjausta varsinaista verotusneuvontaa varten Verohallinnon ao. palvelunumeroon.
  • Verohallinnon asiantuntijan palvelut etäpalveluna asioissa, jotka koskevat maatilojen sukupolvenvaihdosta, henkilöverotuksen ennakkoratkaisuja sekä perintö- ja lahjaverotuksen ennakkoratkaisujen asiantuntijaneuvontaa. Ennen etäyhteyden avaamista asiakas ohjataan soittamaan Verohallinnon palvelunumeroon. Verohallinnon virkailija varaa asiakkaalle etäpalveluajan, mikäli asia ei puhelinneuvonnassa ratkea.
  • Lomakkeiden tulostus Asiointipisteen asiakaspäätteeltä sekä Verohallinnolle tarkoitettuja asiakirjojen toimittaminen Asiointipisteen kautta.

Asiointipisteen itsepalvelupäätteet ovat käytettävissä kunnanviraston aukioloaikoina päivittäin klo 9.00–15.00.

Asiointipisteen ollessa suljettuna voitte asioida palveluntarjoajien omissa toimipisteissä tai heidän verkkosivuillaan.