Terveyskeskus

Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymä hoitaa Pelkosenniemen ja Savukosken kuntien perusterveydenhuollon.

 

Lääkärin vastaanotto ja suun terveydenhuolto

Lääkärin vastaanotot avoinna maanantai-torstai klo 8-15 ja perjantai klo 8-13.30. Lääkäreinä alueella ovat Heikki Kouri (johtava lääkäri) ja Eeva-Liisa Suomalainen.

 

 

Pelkosenniemen terveyskeskus

Sodankyläntie 202 A, 98500 Pelkosenniemi
Ajanvaraus   ma-to klo 8-14.45, pe 8-13.30  040 563 8131   

 

 

Savukosken terveysasema

Sauherrantie 33 A, 98800 SAVUKOSKI
Ajanvaraus  ma-to 8-14.45, pe 8-13.30  040 563 7757   

      

Päivystys virka-ajan ulkopuolella

Iltaisin ja viikonloppuisin  020 690 870 Sairaala Lapponia, Sairaalakatu 9, Kemijärvi

ma-to klo 15-21
pe klo 13.30-21
viikonloppuisin klo 8-21

Öisin (klo 21-8)  016 322 4800 Lapin Keskussairaala, Ounasrinteentie 22, Rovaniemi
Voit ottaa yhteyttä myös Pelkosenniemen vuodeosaston hoitajiin 040 563 8130
Yleinen hätänumero (sairaankuljetus) 112

 

Reseptien uusiminen

Reseptejä uusitaan päivittäin lääkärin ollessa paikalla. Uusintapyyntö on tehtävä hyvissä ajoissa ennen lääkkeiden loppumista. Uusittavan reseptin voi toimittaa apteekkiin, lääkärin vastaanoton hoitajille tai  odotusaulan lukolliseen reseptilaatikkoon. Reseptin uusimispyynnön tekeminen on mahdollista myös Kanta.fi sivustolla kirjautumalla Omakantaan.

 

Hoidon saatavuus Pelkosenniemen-Savukosken ktt:n kuntayhtymässä
Välitön yhteydensaanti toteutuu terveyskeskuksessa pääsääntöisesti. Jonotusaika hoitajan vastaanotolle on keskimäärin 0-3 päivää ja jonotusaika lääkärin vastaanotolle on keskimäärin alle 2 viikkoa.

 

Muistutusmenettely Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymässä

Jos asiakas tai potilas on tyytymätön saamaansa palveluun, hoitoon tai kohteluun hän voi tehdä asiasta muistutuksen. Muistutuksen voi tehdä myös omainen, läheinen tai laillinen edustaja, jos asiakas tai potilas ei itse kykene tai jos hän on kuollut. Ennen muistutuksen tekemistä kannattaa keskustella palvelua tai hoitoa antaneen henkilön tai hänen esimiehensä kanssa. Avoimella keskustelulla voidaan selvittää epäselvät asiat ja väärinkäsitykset sekä korjata jo tapahtuneita virheitä ja puutteita. Muistutuksella ei voi hakea muutosta viranhaltijan tekemään päätökseen.

Muistutuksen tekeminen

Muistutuksen voi tehdä joko vapaamuotoisena kirjeenä tai erityistilanteissa suullisesti. Muistutuksessa tulee kertoa mahdollisimman yksityiskohtaisesti, mihin asiaan tai asioihin on tyytymätön. Muistutuksessa on hyvä mainita niiden henkilöiden nimet ja/tai asema, joiden toimintaa muistutus koskee. Mikäli ei tiedä tai muista ko. henkilöiden nimeä tai asemaa, tulee kertoa mahdollisimman tarkasti, milloin muistutuksessa käsiteltävä tapahtuma sattui. Muistutuksen tekemiseen ei ole säädetty määräaikaa, mutta se on hyvä tehdä mahdollisimman pian muistutusta koskevan tapahtuman jälkeen. Muistutuksen tekeminen ei rajoita asiakkaan tai potilaan oikeutta tehdä kantelu valvovalle viranomaiselle.

Muistutuksen käsittely

Muistutus käsitellään siinä toimintayksikössä, jota muistutus koskee. Yksikön johdon tulee vastata muistutukseen kirjallisesti kohtuullisessa ajassa. Kohtuullisena aikana muistutukseen vastaamisessa pidetään noin kuukautta. Laajempia selvityksiä vaativan muistutuksen käsittely voi kestää 1-2 kuukautta. Muistutukseen annetaan perusteltu vastaus, josta selviää, miten muistutusasiaa on selvitetty ja millaisiin jatkotoimiin muistutus on johtanut. Jos muistutusta käsiteltäessä ilmenee, että potilaan hoidosta tai kohtelusta saattaa seurata esimerkiksi potilaan oikeus potilasvahinkokorvaukseen tai vahingonkorvaukseen tai terveydenhuollon henkilökuntaa koskeva kurinpitomenettely, neuvotaan potilasta, miten hän saa asian vireille.

Muistutuksen lähettäminen

Kirjallinen muistutus postitetaan osoitteella: Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymä, kirjaamo, Sodankyläntie 202 A, 98500 Pelkosenniemi tai sähköpostissa osoitteeseen kirjaamo@pelsavu.fi. Tarvittaessa muistutuksen tekemisessä avustaa potilasasiamies

Kantelu

Kantelulla tarkoitetaan valvovalle viranomaiselle tehtyä ilmoitusta virheellisestä menettelystä tai laiminlyönnistä. Valvova viranomainen voi kanteluun perehdyttyään antaa mm. hallinnollista ohjausta sille taholle, jonka toiminnasta kantelussa on kyse. Kanteluita käsittelevät esimerkiksi aluehallintovirasto (AVI), Valvira (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto), eduskunnan oikeusasiamies ja valtioneuvoston oikeuskansleri. Lainsäädännössä on tarkemmin määritelty eri asioissa toimivaltainen viranomainen. Valvontaviranomainen voi arvioida, että kanteluna vireille pantu asia on tarkoituksenmukaisinta käsitellä muistutuksena. Tällöin asia siirretään asianomaiseen toimintayksikköön tai sosiaalihuollon johtavan viranhaltijan käsiteltäväksi. Kahta vuotta vanhemmasta asiasta tehtyä kantelua ei tutkita, ellei valvontaviranomainen harkitse siihen olevan erityistä syytä.