Terveyskeskus

Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymä hoitaa Pelkosenniemen ja Savukosken kuntien perusterveydenhuollon.

 

 

Terveyskeskuksen vuodeosasto on suljettuna 18.6. klo 14 – 27.7. klo 7 välisen ajan.
Lääkärinvastaanotot toimivat normaalisti niin Pelkosenniemellä kuin Savukoskella.

 

Suoranumero Pelkosenniemen päivystävälle sairaanhoitajalle on muuttunut uusi numero on 040 5638131.

 

 

VUODEOSASTOLLA VIERAILUKIELTO 13.3.2020 ALKAEN KORONAVIRUS TARTUNTOJEN EHKÄISEMISEKSI.

Halutessasi vierailla osastolla ole yhteydessä etukäteen hoitajiin 040 563 8130

 

 

KORONAVIRUS

(päivitetty 6.5.2020)

 

Lapissa ei toistaiseksi ole koronaviruksen aiheuttamaa epidemiaa. Toistaiseksi tämä tarkoittaa sitä, että terveydenhuollon ja kotipalvelun työntekijä suojautuu kirurgisella suu-nenäsuojalla vain,  mikäli itse tai potilas on hengitystieoireinen. Ohjeistusta päivitetään tilanteen edetessä.

 

THL:n ohje milloin on hakeuduttava hoitoon:

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/koronavirus-covid-19/koronavirustauti-milloin-on-hakeuduttava-hoitoon

 

Jos epäilet koronavirusta, ota yhteyttä terveyskeskukseen puhelimitse

ma-to 8-14.45 ja pe 8-13.30  Pelkosenniemi 040 5638 131 tai Savukoski 0405637 757 

 

ma-to 15-21, pe 13.30-21 ja la-su 8-21  Hyvinvointikekus Lapponia 020 690 870 ,  Sairaalakatu 9, Kemijärvi

Öisin (klo 21-8)   Lapin Keskussairaala 016 322 4800, Ounasrinteentie 22, Rovaniemi

 

Yhteyttä voit ottaa myös sähköisesti (katso ohje alempaa), Vastaamme yhteydenottoosi ma-pe mahdollisimman pian joko samana tai seuraavana arkipäivänä. Jos yhteydenotto tapahtuu ennen klo 11, saat vastauksen samana päivänä.

Pelkosenniemeläisenä http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/pelkosenniemi/yhteydenotto-terveyskeskus/ tai

Savukoskelaisena http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/savukoski/yhteydenotto-terveyskeskus/ 

 

Oireista oma-arvion voit tehdä sähköisesti https://www.omaolo.fi/palvelut/oirearviot/649

 

Yleinen hätänumero (sairaankuljetus) 112

 

 

Hoitotahto on meidän kaikkien oikeus. Kirjallisen hoitotahdon avulla ilmaisemme tahtomme meitä koskevaan hoitoon sitten, kun sitä emme itse enää muuten kykene ilmaisemaan. 

https://thl.fi/documents/920256/1449649/Hoitotahto_Muistiliitto.pdf/a8f50fdc-da66-4a96-a58a-d79716344518

 

Koronavirustilanteeseen varautuminen suun terveydenhuollossa

 

Henkilöillä, joilla on todettu tai epäillään olevan koronainfektio tai jotka ovat olleet lähikontaktissa henkilön kanssa, jolla on hengitystie-infektion oireita tai kuumetta  (yli 37.5 C), jotka ovat palanneet ulkomailta 14 vuorokauden sisällä tai jotka kuuluvat vakavan koronavirustaudin riskiryhmiin sekä flunssaoireita potevat henkilöt,  kiireetön hoito siirretään eteenpäin.  Näille väestöryhmille tarjotaan vain kiireellinen hoito.

Jos kuulut yllä lueteltuihin ryhmiin,  kiireetön hoito siirretään kunnes olet parantunut tai koronavirustilanne rauhoittunut.  Tilanne arvioidaan aina yksilöllisesti.

 

Tämän hetkisen tiedon (THL 24.3.2020) mukaan vakavan koronavirustaudin riskiryhmiin kuuluvat yli 70-vuotiaat henkilöt.  Lisäksi vaaraa voivat erityisesti iäkkäillä lisätä sairaudet, jotka merkittävästi huonontavat keuhkojen tai sydämen toimintaa tai elimistön vastustuskykyä, esimerkiksi

  • vaikea-asteinen sydänsairaus
  • huonossa hoitotasapainossa oleva keuhkosairaus
  • diabetes, johon liittyy elinvaurioita
  • krooninen maksan tai munuaisen vajaatoiminta
  • vastustuskykyä heikentävä tauti kuten aktiivisessa solunsalpaajahoidossa oleva leukemia tai lymfooma (ei ylläpitohoito)
  • muita tekijöitä, jotka yleisesti ottaen heikentävät keuhkojen toimintaa ja saattavat lisätä koronavirusinfektion riskiä terveydelle, ovat sairaalloinen ylipaino (BMI yli 40) sekä päivittäinen tupakointi.

 

Lääkärin vastaanotto ja suun terveydenhuolto

Lääkärin vastaanotot avoinna maanantai-torstai klo 8-15 ja perjantai klo 8-13.30. Lääkäreinä ovat Veli-Matti Varmo (johtava lääkäri), Heikki Kouri ja Eeva-Liisa Suomalainen. Hammaslääkärinä Merja Hakala.

 

Pelkosenniemen terveyskeskus

Sodankyläntie 202 A, 98500 Pelkosenniemi
Ajanvaraus   ma-to klo 8-14.45, pe 8-13.30  040 563 8131   

 

Savukosken terveysasema

Sauherrantie 33 A, 98800 SAVUKOSKI
Ajanvaraus  ma-to 8-14.45, pe 8-13.30  040 563 7757   

      

Päivystys virka-ajan ulkopuolella

Iltaisin ja viikonloppuisin  020 690 870 Sairaala Lapponia, Sairaalakatu 9, Kemijärvi

ma-to klo 15-21
pe klo 13.30-21
viikonloppuisin klo 8-21

Öisin (klo 21-8)  016 322 4800 Lapin Keskussairaala, Ounasrinteentie 22, Rovaniemi
Yleinen hätänumero (sairaankuljetus) 112

 

Reseptien uusiminen

Reseptejä uusitaan päivittäin lääkärin ollessa paikalla. Uusintapyyntö on tehtävä hyvissä ajoissa ennen lääkkeiden loppumista. Uusittavan reseptin voi toimittaa apteekkiin, lääkärin vastaanoton hoitajille tai  odotusaulan lukolliseen reseptilaatikkoon. Reseptin uusimispyynnön tekeminen on mahdollista myös Kanta.fi sivustolla kirjautumalla Omakantaan.

 

Uusi palvelu, sähköinen yhteydenotto Pelkosenniemen ja Savukosken terveyskeskukseen on otettu käyttöön 9.3.2020 alkaen

Palvelu tarjoaa vaihtoehdon terveyskeskukseen soittoon tai käymiseen. Voit laittaa viestiä silloin kun sinulle parhaiten sopii. Voit olla yhteydessä sekä pitkäaikaissairauksiin liittyvissä asioissa tai myös tavanomaisissa päivystysluonteisissa ongelmissa (esim. äkilliset hengitystietulehdukset, selkäkivut, nyrjähdykset). Hätätilanteeseen palvelu ei sovellu. Soita silloin 112.

Kun täytät ja lähetät lomakkeen terveyskeskukseen, lähettämäsi tiedot kirjataan sairauskertomukseen.

Vastaamme yhteydenottoosi mahdollisimman pian joko samana tai seuraavana arkipäivänä. Jos yhteydenotto tapahtuu ennen klo 11, saat vastauksen samana päivänä.

Miten toimin?

  1. Kirjaudu palveluun: Pelkosenniemeläisenä http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/pelkosenniemi/yhteydenotto-terveyskeskus/ tai Savukoskelaisena http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/savukoski/yhteydenotto-terveyskeskus/
    • Palvelussa käytetään Suomi.fi -tunnistautumista. Voit kirjautua verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla
    • Kun käytät palvelua ensimmäisen kerran, sinulle luodaan automaattisesti asiointitili. Kaikki viestit säilyvät siellä tallessa ja vain sinä pääset sinne.
    • Jos käytät palvelua ensimmäistä kertaa, sinulta kysytään kirjauduttuasi sähköpostiosoite ja matkapuhelinnumero. Tietoja käytetään maksuttomien heräteviestien lähettämiseen.
  2. Täytä sähköinen yhteydenotto ja napsauta Lähetä-painiketta.
    • Samalla tunnistautumisella pääset kirjautumaan OmaKantaan, jossa voit mm. uusia respetit
  3. Saat heräteviestin sinulle saapuneesta vastauksesta
    valintasi mukaan sähköpostiisi ja/tai matkapuhelimeesi
  4. Kirjaudu jälleen palveluun lukeaksesi saamasi vastauksen.
    • Klikkaa painiketta Lue vastaus
    • Vastaukset tulevat asiointitilillesi, jossa ne säilyvät tallessa ja vain sinä pääset lukemaan ne

 

 

Hoidon saatavuus Pelkosenniemen-Savukosken ktt:n kuntayhtymässä

Välitön yhteydensaanti toteutuu terveyskeskuksessa pääsääntöisesti. Jonotusaika hoitajan vastaanotolle on keskimäärin 1 päivä ja jonotusaika lääkärin vastaanotolle on 4 päivää. (6.5.2020)

 

 

Muistutusmenettely Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymässä

Jos asiakas tai potilas on tyytymätön saamaansa palveluun, hoitoon tai kohteluun hän voi tehdä asiasta muistutuksen. Muistutuksen voi tehdä myös omainen, läheinen tai laillinen edustaja, jos asiakas tai potilas ei itse kykene tai jos hän on kuollut. Ennen muistutuksen tekemistä kannattaa keskustella palvelua tai hoitoa antaneen henkilön tai hänen esimiehensä kanssa. Avoimella keskustelulla voidaan selvittää epäselvät asiat ja väärinkäsitykset sekä korjata jo tapahtuneita virheitä ja puutteita. Muistutuksella ei voi hakea muutosta viranhaltijan tekemään päätökseen.

Muistutuksen tekeminen

Muistutuksen voi tehdä joko vapaamuotoisena kirjeenä tai erityistilanteissa suullisesti. Muistutuksessa tulee kertoa mahdollisimman yksityiskohtaisesti, mihin asiaan tai asioihin on tyytymätön. Muistutuksessa on hyvä mainita niiden henkilöiden nimet ja/tai asema, joiden toimintaa muistutus koskee. Mikäli ei tiedä tai muista ko. henkilöiden nimeä tai asemaa, tulee kertoa mahdollisimman tarkasti, milloin muistutuksessa käsiteltävä tapahtuma sattui. Muistutuksen tekemiseen ei ole säädetty määräaikaa, mutta se on hyvä tehdä mahdollisimman pian muistutusta koskevan tapahtuman jälkeen. Muistutuksen tekeminen ei rajoita asiakkaan tai potilaan oikeutta tehdä kantelu valvovalle viranomaiselle.

Muistutuksen käsittely

Muistutus käsitellään siinä toimintayksikössä, jota muistutus koskee. Yksikön johdon tulee vastata muistutukseen kirjallisesti kohtuullisessa ajassa. Kohtuullisena aikana muistutukseen vastaamisessa pidetään noin kuukautta. Laajempia selvityksiä vaativan muistutuksen käsittely voi kestää 1-2 kuukautta. Muistutukseen annetaan perusteltu vastaus, josta selviää, miten muistutusasiaa on selvitetty ja millaisiin jatkotoimiin muistutus on johtanut. Jos muistutusta käsiteltäessä ilmenee, että potilaan hoidosta tai kohtelusta saattaa seurata esimerkiksi potilaan oikeus potilasvahinkokorvaukseen tai vahingonkorvaukseen tai terveydenhuollon henkilökuntaa koskeva kurinpitomenettely, neuvotaan potilasta, miten hän saa asian vireille.

Muistutuksen lähettäminen

Kirjallinen muistutus postitetaan osoitteella: Pelkosenniemen-Savukosken kansanterveystyön kuntayhtymä, kirjaamo, Sodankyläntie 202 A, 98500 Pelkosenniemi tai sähköpostissa osoitteeseen kirjaamo@pelsavu.fi. Tarvittaessa muistutuksen tekemisessä avustaa potilasasiamies

Kantelu

Kantelulla tarkoitetaan valvovalle viranomaiselle tehtyä ilmoitusta virheellisestä menettelystä tai laiminlyönnistä. Valvova viranomainen voi kanteluun perehdyttyään antaa mm. hallinnollista ohjausta sille taholle, jonka toiminnasta kantelussa on kyse. Kanteluita käsittelevät esimerkiksi aluehallintovirasto (AVI), Valvira (Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto), eduskunnan oikeusasiamies ja valtioneuvoston oikeuskansleri. Lainsäädännössä on tarkemmin määritelty eri asioissa toimivaltainen viranomainen. Valvontaviranomainen voi arvioida, että kanteluna vireille pantu asia on tarkoituksenmukaisinta käsitellä muistutuksena. Tällöin asia siirretään asianomaiseen toimintayksikköön tai sosiaalihuollon johtavan viranhaltijan käsiteltäväksi. Kahta vuotta vanhemmasta asiasta tehtyä kantelua ei tutkita, ellei valvontaviranomainen harkitse siihen olevan erityistä syytä.